شناخت چوب در هنر منبت

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 19 ارديبهشت 1397 در ساعت 16 : 58 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

از معروفترین،جذابترین و سرگرم کننده ترین هنرهای دستی کنده کاری روی چوب(منبت)می باشد.

شناخت بهترین انواع چوب جهت منبت کاری بسیارمهم است.و به دنبال آن شما به سادگی می توانید از کنده کاری روی چوب لذت ببریدچراکه نیاز به یک استودیو یا کارگاه ندارید یک سری ابزارهای منبت کاری و چوب مناسب فقط همین .

دشواری یا راحتی،کیفیت یا عدم کیفیت هنرهای دستی به نوع چوب مورد استفاده بستگی دارد.

گونه های مختلفی ازچوب وجود دارد که می تواند برای کنده کاری روی چوب استفاده شود هر یک از این انواع چوب دارای ویژگی های خاص از جمله(رنگ،سختی،بافت،شیارو رگه)می باشد.که با توجه به شناخت این خصوصیات می توان برای تکنیک های خاص کنده کاری روی چوب واهداف مورد نظر،چوب مناسب را انتخاب کرد، به این ترتیب برای منبت کاران و مجسمه سازان چوب شناخت انواع مختلف چوب بسیار مهم است.

به نظر من با توجه به خصوصیاتی که در انتخاب چوب منبت لحاظ می شود به عنوان مثال نرم بودن ولی تراکم بالا و یا خوش تراش بودن و خوش طرح بودن یا داشتن رگه های زیبا ، ولی اگر با اصول منبت کاری آشنا باشید و یا در مراحل آموزش منبت،آموزش صحیحی دیده باشید،ازخیلی ازچوب های منطقه خودتان می توانید استفاده کنید،البته که چوب های مثل گردو،گلابی،راش،افرا،گیلاس،شمشادو... چوب های مناسبی هستند،ولی در کلپیدا نکردن این نوع چوب ها نمی تواند مانع ورود شما به دنیای زیبای منبت و پیکرتراشی شود.

البته نا گفته نماند درهنر منبت به گونه های متنوع چوب جهت شیوه های متعدد منبت کاری نیاز داریم،به عنوان نمونه بهتر است در منبت چاقوئی و منبت سنتی از چوب هائی با تراکم بالاتر و در عین حال نرم تر استفاده کنیم،ظمنا در منبت چهره هم رعایت این مسئله مهم است.در منبت های درشت تر مانند منبت مبل امکان استفاده از چوب های متنوع تری را داریم ولی در پیکرتراشی و مجسمه های چوبی دست مان در انتخاب چوب خیلی بازتر است.

از نکته های مهم در مورد چوب منبت خشک بودن آن هست،چرا که چوب مرطوب تغییر حالت می دهد.البته در یعضی سبک های کاری به خصوص در پیکرتراشی چوب نیمه خشک نیز استفاده می شود.

در پایان شناخت خصوصیات چوب از نظر بافت،تراکم،نرمی یا سختی و خوش تراش بودن و... بسیار مهم است، چرا که با متریالی روبرو هستیم که غیر قابل برگشت و طبیعی است بنابراین مطالعه در این زمینه بسیار مهم است.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :